Extra ondersteuning
Als we merken dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft wordt dat eerst binnen de klas en binnen de school opgepakt door de leerkracht en de intern begeleider. Hiervoor hebben we op school een zorgstructuur ingericht waar groepsobservaties, groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen onderdeel van uitmaken. Als uit de evaluatie van de ingezette acties blijkt dat de hulpvraag nog bestaat kunnen externen ingeschakeld worden voor consultatie, observatie en/of onderzoek. Afhankelijk van de hulpvraag kan gedacht worden aan collegiale ondersteuning vanuit Wonderwijs, de orthopedagoog van het samenwerkingsverband, het schoolmaatschappelijk werk, de jeugdarts en/of de jeugdconsulent van de gemeente. In overleg met de betrokken externen worden interventies ingezet die op een afgesproken tijdstip weer geëvalueerd worden. In sommige gevallen kan de hulpvraag afgerond worden en soms wordt er weer een nieuwe cyclus van handelingsgericht werken ingezet. In een heel enkel geval blijkt dat de hulpvraag niet binnen het regulier onderwijs op te lossen is en dat een (tijdelijke) verwijzing naar het gespecialiseerd onderwijs nodig is.